۱۳۹۰/۰۳/۳۰

لهو و لعب

گاهی حتی وقت نداری دلت بگیرد. خنده دار است .
در یک مهمانی کوچک نشسته بودیم و شام می خوردیم که زنگ زدند. پلیس بود و خبر دار شده بود که چند نفر اینجا جمع شده اند و کمی خوشند . جالب بود فقط 9 نفر بودیم و نیم ساعت قبل به یک موضوع با مزه خندیده بودیم. گزارش داده بودند که مجلس لهو و لعب بر پاست . یارو می گفت بزن و برقص داشته اید. جالب بود که اصلا خبری از رقص نبود و از خودشان برایمان جرم آنهم چه جرمی می ساختند . ما فقط حرف زده بودیم و کمی خندیده بودیم. صاحبخانه گفت من مهمان دعوت نکرده ام که گریه کنند معلوم است که می خندیم. و خلاصه جالب بود .
نیروی انتظامی مراجعه کرده آدم خوبی بود و شرمنده از اینکه مزاحم شده است ولی دو تا ریشوی معلوم نیست از کجا آمده بودند از همانها که عقده دارند و به کشتن چراغ به در خانه ها می آیند.
روزگار غریبی است . خنده در خانه خودت هم ممنوع است .
خنده از مصادیق لهو و لعب است . لعنت به این دو کلمه . کلاس چندم دبستان بودم که اولین بار با این دو کلمه در کتاب دینی آشنا شدم. از همان موقع خنده ام می گرفت به این دو کلمه . بعدها دیدم که انگی است که به هر نوع خوشی می بندند و وادارات می کنند که عطای هر نوع دلخوشی را به لقایش ببخشی . کافیست کمی حوصله دردسر نداشته باشی.
یاد نسل خودمان که می افتم اشکم در می آید چقدر در مدرسه و دانشگاه و دوران جوانی اذیتمان کردند . یادم است حق نداشتیم جوراب سفید پا کنیم . کفش کتانی داشتم که به اندازه 1 سانتی متر در 1 سامتیمتر جلویش رنگ سبز داشت. وادارم کردند با ماژیک مشکی اش کنم .
به هر حال کاری کرده اند که همیشه در ترس و نگرانی باشی و 90 درصد زندگیت جرم باشد.
از موزیکی که گوش می کنی ، تا لباسی که می پوشی و غذایی که می خوری و فیلمی که می بینی.
تا کتابی که می خوانی و فکری که می کنی و عقیده ای که داری.
همه و همه را باید سانسور کرد .
وقت ندارم دلم بگیرد .

....

۴ نظر:

آذین گفت...

چه خوب که وقت نداری دلت بگیرد. خوشحالم.
عجب! باز هم شاخ هایم سبز شد. عجب مردمی داریم. چه همسایه هایی. چه چار دیواری های نا امنی. به کجای این شب تیره بیاویزیم قبای ژنده خود را؟!

علي گفت...

سلام.جالبه پس چيزهايي كه اخيرا در مورد طرح جديد شنيديم درسته.
يادته گفتم تغيير بايد از مردم شروع بشه. ظريفي مي گفت اگه بخواهيم اساسي تغيير كنيم طبق محاسبه اگه از همين حالا شروع كنيم به 164 سال وقت نياز داريم .

ناشناس گفت...

نسل سوخته ای که همیشه امیدواره......هنوز بعضی وقتا خوابه ماشین کمیته ای رو میبینم که ریخته تو مهمونی که هستم...هیچ وقت از یادم نمیره 80 ضربه شلاقی رو که به خاطره لهولعب به پشت دوسدختره 18 سالم خورد

ناشناس گفت...

amadam begam ke haman dastane gooz ast ... yadete ke? dastane maroof va zibaye gooz ...amadam begam ke khandam migireh ... ke age biaee in vare aab ina ro tarif koni mardon shaakh dar miyaran va bavareshoon nemishe ... ke ma ta hala nemidoonestim ke mesle afghanha daste taleban boodeheim ... ama nazare nashenas ro khoondam va vaaaaaay ....yade tamame tarshayee oftadam ke zendegi ro be ma haroom kard. pedar o maradremoon az tarse hamin shalagh ha khodeshoon yek pa nirooye entezami shodeh boodan baramoon ... vaaay az nasle ma :(
Mandana